Iklan

Saturday, May 14, 2011

Keinginan


Betul ke kehidupan kita dipengaruhi oleh keinginan?.. sejauh mana keinginan ini pengaruh kita.. dan sejauh mana pula kita ingin diri kita dipengaruhi oleh keinginan kita sendiri.. tapi kalau difikirkan balik.. yup! banyak kemajuan yang kita nikmati sekarang ini disebabkan oleh keinginan, keinginan untuk buat perubahan, ingin sesuatu yang lebih selesa, lebih baik, lebih bagus tapi apa pula perbezaan keinginan dengan ketamakan, ketamakan pun lebih kepada keinginan, adakah sebab keinginan itu lebih kepada lebih diri sendiri jadi keinginan itu dipanggil ketamakan??

tapi salah ke kalau kita ingin sesuatu untuk diri kita? dan katakan keinginan kita itu tak bagus, jahat, atau salah disisi undang-undang, macam mana pula? apa kita ingin buat pada diri kita, semua di dunia biru kita ini banyak hitam dan putihnya, dan sama juga dalam keinginan, tak salah kalau kita ada keinginan walaupun benda yang kita nak tu tak elok atau apa pun.. yang penting macam mana diri kita menangani keinginan tu.. tak salah kita ingin berduit, ingin kaya tapi kita kena lah tahu menghadkan keinginan kita, daripada nak satu juta apa kata kita bercita cita hendak 100 saja.

boleh ke? tanyalah hati.. macam mana pun keinginan penting didalam hidup kita, kerana keinginan tenaga yang memberi nyawa kepada kehidupan, membuatkan diri kita melakukan lebih dari kita sendiri sangka diri kita mampu lakukan